عنوان 100500 : ایمیلهای برگزیده دریافتی داخلی و بین الملل به سایت ایثار و مقاومت عبد الصمد قرائتی (Privacy policy)
آیت الله مجتبی تهرانی با تشریح روایتی از امام هادی(ع)، به رابطه تدبیر انسان و تقدیر الهی پرداخت و گفت: «اَلعبدُ یُدَبِّرَ وَ اللهُ یُقَدِّرَ» بنده تدبیر میکند، امّا خدا تقدیر میکند. تدبیر منهای تقدیر سودی ندارد. |
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
* بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ *
رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُحَمَّدِ الهادی صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِمَا قالَ: «الْمَقَادِیرُ تُرِیکَ مَا لَمْ یَخْطُرْ بِبَالِکَ، النَّاسُ فِی الدُّنْیَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِی الْآخِرَةِ بِالْأَعْمَالِ» (بحارالانوار جلد75 صفحه369)
از فرمایشات امام هادی صلوات الله علیه است که حضرت فرمودند: آن چه را که تقدیر الهی است و خداوند آن را برای شما انسانها مقدر میکند، به شما چیزی را نشان می دهد که به خاطرۀ شما خطور نکرده باشد
خداوند به ما عقل و شعور عطا فرموده که بوسیله آنها تدبیر میکنیم. حال آیا تدبیر ما در امور و کارهای زندگیمان کافی است؟ به تعبیر من چقدر قاشق بدون دسته ساختهایم!!!چقدر در زندگی سرها به سنگ میخورد!!! علّت چیست؟!
علّت آن این است که تدبیر من، آن گاه کار ساز است که با تقدیر او همسو شود. «اَلعبدُ یُدَبِّرَ وَ اللهُ یُقَدِّرَ» بنده تدبیر میکند، امّا خدا تقدیر میکند. تدبیر منهای تقدیر سودی ندارد. حال این سوال پیش می آید که: برای آنکه تدبیرهای ما با تقدیرهای او همسو شود چه باید کنیم؟
راهش این است: تو تدبیر کن، بعد از تدبیرت، توکّل کن، واگذار کن به او. به تعبیر ساده تر بگو خدا: به عقل ناقص من، این تدبیر رسیده، امّا خودت میدانی، هرجور که صلاح میدانی همان را تقدیر بفرما.
اگر اینچنین کردی آنوقت خدا آن جایی که به نفع من است، درست میکند و آن جایی که به ضرر من است اصلاح میکند. بعداً متوجّه میشوی، آنچه تدبیر کرده بودی اشتباه بود و خداوند تقدیر خوبی که حتّی به فکرت هم نمیرسید را نشانت میدهد. اینها پیشامد نیستند، تمام کارهای خدا حساب شده است.
حتی در آیه شریفه قرآن درباب رزق هم میفرماید «وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ (طلاق/3)» این آیه همان است که حضرت می فرمایند. یک رزقی را روزیت میکنم که گمانش را هم نمی بردی. البتّه این را هم بدانید که باید تدبیرتان مشروع باشد، نه خلاف شرع. مشروع، بعد هم واگذار میکنم به خدا. این کار را انجام دهید تا حالا ببینید خدا چه تقدیرهای خوبی به تو نشان می دهد.
vadieh90+unsubscribe@googlegroups.com
***********************************************************
|
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله مجتبی تهرانی، گزیدهای از سخنان این استاد اخلاق به مناسبت فرا رسیدن ماه نورانی رجب در پی میآید:
روی عَنِ الباقِرِ (عَلَیهِ السَّلامُ) قال: لجابر الجُعفی، یا جابرَ: «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أَو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أَو وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» [بحارالانوار، جلد68، صفحه 138]
ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟
شرح
از حضرت باقر (علیهالسلام) روایت شده است که حضرت به جابر جُعفی فرمودند: ای جابِر! چه کسی است که از خداوند در خواست کند و خداوند به او عطا نکند؟!
حضرت می خواهند بفرمایند که چنین چیزی نشدنی است؛ «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ»، به تعبیر ما یعنی کسی را به من نشان بده که از خدا در خواست کرده و خدا به او عطا نکرده باشد؟!
«وَ مَن یَتَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ»، نشانم بده ببینم! کیست که کارش را به خدا واگذار کند و خداوند او را کفایت نکرده و کارش را انجام ندهد؟!
«وَ مَن وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» نشانم بده ببینم! کیست که اعتماد به خدا کند و تکیه گاهش خدا باشد، امّا خدا او را نجات ندهد و از گرفتاری رهایی نبخشد؟!
در اینجا سه سؤال پشت سر هم مطرح شده است؛ اگر کسی واقعاً از خداوند درخواست کند و غیر او را کارساز نداند، خدا هم عطا میکند، هم کفایت میکند و هم او را نجات می بخشد؛ در این شکّی نیست!
بله! در هر زمانی این طور است؛ امّا در برخی ظرفهای زمانی اجابت تسریع میشود؛ برخی مکانها هم همین طور هستند، مثلاً در مشاهد مشرّفه، مساجد و... زمانها نیز مانند مکانها، در سرعت اجابت مدخلیّت دارند.
یکی از زمانهایی که در بین سال به این مطلب اختصاص دارد، «ماه رجب» است. در روایتی از پیغمبراکرم است که حضرت فرمودند: خداوند، فرشتهای را در آسمان هفتم قرار داده است که: «یُقالُ لَهُ الدّاعی»، اسمش «جارچی» است. «داعی» به معنای جارچی، یعنی کسی که کارش جار زدن است.
وقتی ماه رجب وارد میشود، این فرشته از شب تا به صبح فریاد میزند:
«طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ»، خوشا به حال کسانی را که در این ایّام و شبها به یاد خدا بوده و ذاکر الله تعالی هستند و از او اطاعت میکنند. «وَ یَقُولُ اللهُ تَعالی»، آن ملک میگوید: خداوند شبهای ماه رجب میفرماید: «وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی»، من همنشین کسانی هستم که با من همنشین شوند!
«وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی»، این خیلی بالاست! اطاعت میکنم کسانی را که از من اطاعت کنند!
«وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی»، می آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!
«اَلشَّهرُ شَهری وَ اَلعَبدُ عَبدی وَ الرَّحمَة رَحمَتی»، این ماه، ماه من است! بنده، بندۀ من است! و رحمت، رحمت من!
«مَن دَعانی فی هذَا الشَّهر ِ اَجَبتُهُ»، هر کس در این ماه، مرا بخواند و صدایم بزند، جوابش می گویم!
«وَ مَن سَئَلَنی اَعطَیتُهُ»، اگر کسی از من درخواستی کند به او عطا مینمایم!
«وَ مَن ِ اَستَهدانی هَدَیتُهُ»، اگر کسی از من راهنمایی بخواهد او را راهنمایی میکنم!
این روایت، روایت مفصّلی است. میفرماید: من این ماه را ریسمانی بین خود و بندهام قرار دادهام، «وَ فَمَنِ اعتَصَم َ بِهِ وَصَلَ اِلیَّ»، هر کس این ریسمان را بگیرد، به من می رسد. ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیلهای برای رسیدن به خداوند میباشد.
در روایتی امام صادق(علیهالسلام) از پیغمبر اکرم نقل می فرماید که: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ بعد میفرماید: رجب را «اَصبّ» گویند، چون رحمت خدا در این ماه به امّت من زیاد ریزش میکند؛ ماه رجب چنین ماهی است. لذا حضرت فرمودند: زیاد در این ماه بگویید: «اَستَغفُرِ اللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَةَ»؛ ایشان برای استغفار دیگر سقف هم نمیگذارند، بلکه میفرمایند: زیاد استغفار کنید و در این ماه از رحمت الهی که بر شما ریزش میکند بهره بگیرید!
vadieh90+unsubscribe@googlegroups.com
*************************************************************
" من یک قضیه را نقل میکنم که شنیدنی است. دو سه ماه قبل از آنکه امام(ره) به پاریس بروند من رفتم نجف خدمت ایشان؛ هر روز هم آنجا خدمت ایشان بودم ـگاهی یک ساعت یا بیشترـ و خصوصاً راجع به ایران صحبت میکردیم. یک روز که من خدمتشان بودم ـ دوتایی هم بودیم؛ در اندرونی من بودم و ایشانـ به تعبیر خودمان داشتم مسائل را تحلیل میکردم.
اعتصابها در ایران شروع شده بود؛ من به ایشان عرض کردم که اعتصابها در ایران شروع شده و خلاصه اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا کند ممکن است خدای نکرده مردم از پا درآیند. امّا یکی از این دو چیز میتواند پشتوانه نهضت باشد: اوّل اینکه وضع اقتصادی مردم خوب باشد تا بتوانند دوام بیاورند و شش ماه و یک سال ادامه دهند تا ریشه آنها را بکنند؛ ولی شما خودتان میدانید که وضع اقتصادی مردم خوب نیست؛ پس این را میگذاریمش کنار.
دوم اینکه سطح بینش فرهنگی و ایمانی مردم به قدری قوی باشد که هر نوع فشار اقتصادی را تحمل کنند؛ که این دومی را هم میدانید که رضا خان و پسرش پنجاه سال، نیم قرن، در ایران علیه اسلام کوبیدند و تلاش کردند که جامعه را به سوی لائیک ببرند. پس این را هم میدانید که الآن جامعه از لحاظ بیدینی در چه وضعی است؛ شما برای این مشکل فکری کردهاید؟ امام(ره) رو کرد به من و گفت فلانی، ـعین تعبیرش را میگویمـ گفت: «فلانی، رضا خان و پسرش پنجاه سال کوبیدند تا مردم را بیدین کنند ولی نتوانستند».
شما دیدید که هر چه این مرد گفت، شد. چه بینشی داشت! حالا ممکن است شما بگویید که من غلّو میکنم، امّا والله در میان علماء مردِ بینظیرِ تاریخ است. من به دشمنان اسلام و آنهایی که فکر میکنند میتوانند این مردم را بیدین کنند میخواهم بگویم که اشتباه میکنید. این مردم بیدین نمیشوند. آنها که شمشیر را از رو بسته بودند و پنجاه سال کار کردند آن هم آنطور، نتوانستند؛ چه رسد به این دشمنها که حالا میخواهند مُحتاطانه و دست به عصا جامعه را به سمت لائیک بکشانند.
اینها کفِ روی آب هستند و میروند. البته شما باید به تکلیف شرعیتان عمل کنید. تکلیف شرعی این است که تأیید این خط و این حرکت ضدّ اسلام و ضدّ قرآن حرام است مُسلّماً؛ امّا این را هم بدانید که اینها نخواهند توانست به هدفشان برسند. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً». کفِ روی آب میرود.
امّا سرش چیست؟ سرّش همین مجالس است؛ سرّش حُبّ حسین(ع) است. مادرم من را از بچگی به این جلسهها آورده است؛ با حسینحسین گفتن شیر داده است. حُبّ علی(ع) و حسین(ع) در دل این مردم است. اینها از این جهت بیمهاند؛ عِرض خود میبری و زحمتِ ما میداری؛ ممکن است چهار صباحی جَوَلانی بدهید، ولی نمیتوانید این مردم را بیدین کنید."
vadieh90+unsubscribe@googlegroups.com
*************************************************************
بن عباس گوید: على ابن ابیطالب (علیه السلام) نزد پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم آمد و چیزى از آن حضرت در خواست کرد. پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم به او فرمود: یا على به حق آنکه مرا به پیغمبرى فرستاد سوگند که نزد من هیچ از کم و بیش نیست ولى تو را چیزى مى آموزم که دوست من جبرئیل براى من آورد و گفت: یا محمد! این هدیه اى است از نزد خداى عزوجل که تو را با آن گرامى داشته و به هیچ کس از پیغمبران پیشین این هدیه را نداده است و آن نوزده جمله است که هر دلسوخته و هر مصیبت زده و هر اندوهناک و هر غمناک و هر کسى که در خطر دزد و آتش سوزى باشد آنها را بخواند و هر بنده اى که از پادشاهى بترسد آن کلمات را بگوید خداوند براى او وسیله رهایى فراهم سازد و آن نوزده جمله است که چهار جمله آن بر پیشانى اسرافیل نوشته شده و چهار جمله اش بر پیشانى میکائیل و چهار جمله آن بر گرداگرد عرش و چهار جمله اش بر پیشانى جبرئیل و سه کلمه آن در جائى که خدا خواسته است نوشته شده است. على (علیه السلام) عرض کرد: یا رسول الله چگونه آنها را بخوانیم؟
حضرت فرمود: بگو:
یا عماد من لا عماد له و یا کریم العفو و یا حسن البلاء و یا عظیم الرجاء و یا عون الضعفاء و یا منقذ الغرقى و یا منجى الهلکى یا محسن یا مجمل یا منعم یا مفضل انت الذى سجد لک سواد اللیل و نورالنهار و ضوء القمر و شعاع الشمس و دوى الماء و خفیف الشجر یا الله یا الله یا الله انت وحدک لا شریک لک
آنگاه مى گویى بارالها! با من چنین و چنان کن! که بطور مسلم از جاى خود بر نخیزى تا اینکه دعاى تو مستجاب شود.
خصال صدوق ص۶۰۶
************************************************************
آیت الله بهجت
« ما اگر خودمان را درست بکنیم، خدا کافی است، خدا هادی است
ما خودمان را نمیخواهیم درست بکنیم، اما از کسی هم نمیخواهیم آزار ببینیم
ما اگر خودمان به راه بودیم، در راه میرفتیم، چه کسی امیر المؤمنین(ع) را میکشت؟ چه کسی حسین بن علی(ع) را میکشت؟
چه کسی همین (امام زمان علیه السلام) را که حالا هست، هزار سال هست
او را مغلول الیدین (دست بسته) کرد؟ ما خودمان حاضر نیستیم خودمان را اصلاح بکنیم. اگر خـودمـان را اصـلاح بکنیم، به تدریج همــه بشـر اصلاح میشوند
vadieh90+unsubscribe@googlegroups.com
************************************************************
|
********************************************************************
بچه ها اگر شهر سقوط كرد آن را دوباره فتح مي كنيم،مواظب باشيد كه ايمانتان سقوط نكند(شهيد جهان آرا)
شادي روح امام(ره) و شهدا صلوات
خلاصهای از خفاش تیره چشم!
*«شاهین نجفی» خواننده و سازنده کلیپ موهن علیه امام هادی(ع).
* از دوره اصلاحات به راهاندازی گروههای موسیقی زیرزمینی در رشت و تهران پرداخت.
*یک «همجنسباز» است که به سبب اشاعه فحشا و فساد با شکایت شاکیان خصوصی شامل چند خانواده، دو بار در ایران دستگیر شد و سال ۱۳۸۴ از ترس مجازات سنگین کیفری به آلمان گریخت.
*نجفی به سرعت با پسماندهای گروهکهای ترویستی مانند «سازمان فدائیان خلق» و «سازمان مجاهدین» پیوند خورد.
*با پیوستن به گروه «تپش ۲۰۱۲» در تجمعات این گروهکهای تروریستی علیه ایران در شهرهای «استکهلم» در سوئد و «اسن» در آلمان حضور یافت و به اجرای کنسرت در میتینگهای منافقین پرداخت.
* در سال ۱۳۸۷ که سازمانهای مارکسیستی- تروریستی برای گسترش فعالیتهای خود در دانشگاههای ایران میکوشیدند، «شاهین نجفی» نیز به همکاری با آنان پرداخت و توسط چند دانشجو در داخل ایران قصد یارگیری برای تروریستها را داشت، اما آن زمان روزنامه «کیهان» پشت صحنه این پروژه را فاش کرد و در ۸ مهرماه ۱۳۸۷ نوشت: «اخيراً برخي از وبلاگ هاي دانشجويي اپوزيسيون با گرايش ماركسيستي، بيانيهاي از يك گروه موسيقي با عنوان تپش ۲۰۱۲ منتشر كرده اند كه در آن از راه اندازي كمپين يكصد هزار امضاء خبر مي دهد.
*اين گروه مبتذل خود را متشكل از تعدادي جوان ايراني و آلماني معرفي مي كند... اعضاي اين گروه هدف خود از تشكيل چنين محفلي را تلاش براي جمعآوري امضا و ارائه آن در سالروز حقوق بشر (۱۰ دسامبر) به پارلمان اروپا در بروكسل اعلام كردهاند تا توجه مطبوعات و رسانههاي بينالمللي را به شرايط حاكم در ايران و به اصطلاح نارضايتي مردم جلب كند.»
*وقتی شامگاه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ آقای «حسین شریعتمداری» در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما از همکاری شهید «صانع ژاله» با روزنامه «کیهان» سخن گفت، رسانههای غربی چند ساعت را در شوک و بهت ناشی از این خبر به سر بردند و فردای آن روز، جز واکنشهای سراسیمه، کاری از دستشان ساخته نبود. اما، کمتر از ۱۵ ساعت پس از مصاحبه مدیرمسئول روزنامه «کیهان»، تلویزیونهای فارسیزبان اپوزیسیون برانداز و رسانههای کردیزبان ضدانقلاب برنامههای عادی خود را برای پخش یک «خبر ویژه» قطع کردند و با نشان دادن تیزری تبلیغاتی از یک ویدئو کلیپ (نماهنگ) گفتند «سلطان رپ ایران علیه حسین شریعتمداری میخواند!» و برخی از سایتهای خبری اروپایی نیز تیتر زدند: «ساخت موسیقی اعتراضی توسط یک همجنسگرای مشهور درباره مدیر کیهان».
*در همان هنگام، جریان رسانهای «فتنه سبز ماسونی» در سایتهای «فیس بوک»، «تویتر» و «یوتیوب» صفحات ویژهای را ساختند تا «نماهنگ» این «همجنسباز مشهور و سلطان رپ ایران» را به صورت ویژه و در گستردهترین سطح ممکن منتشر کنند.
*آیت الله صافی پس از توهین وی به امام هادی علیه السلام حکم ارتداد این ملعون را صادر کردند.
*وی هماکنون از ترس کشته شدن فراری است.
*وی هیچ وقت نفهمید که: کی شود دریا به پوز سگ نجس!
اینکه یک خفاش کوچولو! بیاید علیه امام هادی علیه السلام جریان مجازی راه بیاندازد یا آوازی بخواندیا...درست است که دل بچه شیعه ها را به درد می آورد، اما از امام ما چیزی کم نمی شود.
عاشورا را به خاطر بیاوریم. امام حسین علیه السلام الان کجای تاریخ است؟ قاتلان او کجا؟ این دیالوگ مختار نامه از قول ابن زیاد ملعون یادتان هست؟ این خون حسین تمامی ندارد.
اللهم عجل لمولانا الغریب الفرج والعافیه والنصر
وجعلنا من خیر اعوانه وانصاره
والذابین عنه والمستشهدین بین یدیه
نظرات شما عزیزان:
|